Další výhodou RFID čipů je bezesporu jejich odolnost a spolehlivost načítání i při nepříznivých povětrnostních podmínkách. Pokud je k tomu svozové auto uzpůsobeno, je zde také možnost rozšíření systému o dynamické váhy, které se integrují do celého řešení a fungují, stejně jako samotná identifikace, zcela automaticky. V našem systému veškerý přenos dat probíhá online přes datové připojení, díky čemuž má provozovatel informace o dění na svozové trase v reálném čase.
Tím, čím se však náš systém odlišuje od všech ostatních, je následné propojení s naším provozním software SKLAD Odpadů 8 a evidenčním EVI 8. Data z realizovaného svozu slouží nejen pro vytváření různých reportů pro obce, ale díky zmíněné integraci s našimi programy se na jejich základě dají automaticky generovat tzv. svozové příjemky, které v sobě obsahují informace o jednotlivých svezených nádobách v příslušné svozové trase a pokud je k tomu systém uzpůsoben i jejich váhu. S těmito daty se dá přímo v programu SKLAD Odpadů 8 dále pracovat např. pro potřeby fakturace a automaticky se z nich také tvoří podklady pro průběžnou evidenci. Pokud má zákazník software SKLAD Odpadů 8 i na jiném zařízení, např. sběrném dvoru, vidí poté v tomto programu souhrnné informace a může si tak udělat obrázek o celkové produkci odpadů za jednotlivé občany ze všech zařízení. Celý proces může být zakončen přenesením dat do softwaru EVI 8, odkud se dá poté jednoduše odeslat roční hlášení pro MŽP do ISPOP.
Celý evidenční proces od samotného výsypu až po již právě zmíněnou fakturaci nebo evidenci, je tak zautomatizovaný v jednom systému bez zbytečného papírování, přepisování a administrativy.
Za hlavní milníky pro zavedení správného nástroje pro fungování motivačních systémů, např. i PAYT považujeme:
2) Přístup k datům ze strany obce i svozové společnosti – systém jako takový by měl vždy primárně spravovat ten, kdo samotný svoz bude realizovat, což je v tomto případě svozová společnost, která zde bude plánovat a vytvářet své svozové trasy. Důležité ale je, aby k datům z realizovaných svozů a dalším reportům měla přístup i samotná obec a mohla si tak jednoduše vyhodnocovat, zda daný systém přináší vytyčené výsledky.
3) Informovanost občanů – neméně důležitým aspektem, který ovlivní ochotu občanů zapojit se do daného systému, je jasné vysvětlení, co zavedení daného systému obnáší a co může přinést jak obci/svozové společnosti, tak i jim samotným.
4) Udržitelnost řešení pro svozovou společnost a zjednodušení evidence svozu odpadu – jak již bylo zmíněno, je nutné zavést takový systém, který by přinesl výhody i pro fungování samotné svozové společnosti. Sledování množství svezeného odpadu za jednotlivé obce a občany je jistě zajímavý údaj, ale spíše právě pro samotné obce, nikoliv však pro svozové společnosti. Ty potřebují právě takový systém, který jim umožní snadné realizování svozu odpadů a následné využití získaných dat při svozu pro další agendy (fakturace, evidence odpadů atd.).
5) Žádné prodlevy při svozu – díky použití RFID čipů je jejich načítání zcela automatické pomocí čteček umístěných přímo na svozovém vozidle a systém tak nepřidělává práci samotné obsluze manipulací s ruční čtečkou. Obsluha tedy vykonává stále stejné úkony jako před nasazením systému a čas svozu se neprodlužuje.
6) Nákup nástrojů podle vytyčených cílů – má obec za cíl pouze identifikaci realizovaných výsypů a chce postavit poplatek za komunální odpad právě na tomto údaji nebo chce vážit každou popelnici a fakturovat za vyvezené kilo? Cílů, které zavedení takového systému má přinést může být několik a mohou se u každé obce/svozové společnosti lišit. Toto je potřeba vzít v potaz a vybavit tak vozidla pouze tím, co skutečně využijí.
Co se týká samotného vážení odpadu, tak zde je určitě na místě myslet na to, co bylo řečeno v předešlém bodu. Možností jak mít lepší přehled o objemu jednotlivých svezených nádob je hned několik a je tedy pouze na obci, potažmo svozové společnosti, jak přesný údaj potřebuje a jak s ním chce dále nakládat. Stačí pouze sledování naplněnosti jednotlivých popelnic? Poté se dá vybavit vůz panelem s tlačítky, kde je možné toto zaznamenat. Chtějí vědět jednotlivé obce, kolik odpadu bylo svezeno na jejich území? Může se použít statická váha, kterou mnohé i starší vozy disponují, napojí se na identifikační systém a rozpočítá se na reálně načtené nádoby v dané obci. Chce mít obec jasný přehled o váze každé svážené nádoby a díky tomu moct zavést systém PAYT? Poté je samozřejmě potřeba vybavit vůz dynamickou váhou a uzpůsobit tomu ideálně i vyklápěč daného vozu.
Možností je tedy opravdu několik a každá z nich má svá pro a proti a každá je jinak finančně náročná. Důležité je tedy ve výsledku to, na základě čeho motivační systém obec postaví, co si od systému daná obec/svozová společnost slibuje, a znovu se k tomu vracíme, jaké jsou vytyčené cíle.
Pokud by Vás zajímaly další informace o tomto systému nebo byste chtěli vidět video z reálného provozu, kde je zachycen celý postup od vytvoření svozové trasy, přes identifikaci a výsyp popelnic, až po konečné vyhodnocení zaznamenaných dat, navštivte sekci svozové společnosti nebo náš Youtubový kanál.